De klasleerkrachten hebben, elk voor hun klas, oog voor de socio-emotionele ontwikkeling, de schoolse vaardigheden, de talenten van hun leerlingen. Ze bieden onderwijs op maat aan zodat elk kind maximale kansen krijgt om te groeien.
De paramedici (logo, kine, ergo, ortho) geven extra ondersteuning aan de leerlingen om specifieke problemen vanuit hun expertise aan te pakken. Op basis van screening wordt overgegaan tot extra klasondersteuning en/of een individuele therapie of groepstherapie. Tijdens een klasondersteunende werking delen ze hun expertise met de klasleerkracht en wordt er aan co-teaching gedaan.
LOGOPEDIST
Het logopedisch team wordt betrokken bij zowel het kleuteronderwijs, als bij het lager onderwijs. De logopedist ondersteunt leerlingen voor taalontwikkeling, leesvoorwaarden, technisch en begrijpend lezen, spelling en articulatie. Er wordt zowel klasintern, als in kleine groepen gewerkt. Eveneens stelt de logopedist de ontwikkelingen van deze domeinen vast aan de hand van gestandaardiseerde testen.
KINESITHERAPEUT
De kinesist vormt van elke leerling een beeld van de algemene psychomotorische ontwikkeling; zowel grove motoriek, lichaamshouding en –beleving als lateralisatie en fijne motoriek komen hierbij aan bod.
Ook begeleidt de kinesist de leerlingen van de lagere school bij zwem- en schaatslessen.
ERGOTHERAPEUT
De ergotherapeut vormt van elke leerling een beeld over de algemene schrijfmotoriek en de fijne motoriek. Hierbij wordt gekeken naar de ruimtelijke en visuele vaardigheden van de leerling.
Deze leerkrachten (LBV, LO, MUVO) geven vanuit een specifiek vak onderwijs aan de leerling en werken, samen met de leerkrachten en paramedici, aan de vooropgestelde doelen.
LEERKRACHTEN LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN
De LBV-leerkracht draagt bij tot de ontwikkeling en de groei van elke leerling via lessen waar respect centraal staat en waar het kind met een open blik naar de hedendaagse wereld kijkt.
LO-LEERKRACHTEN
De LO-leerkracht stimuleert de grove motoriek en legt het accent op bewegen. Dit gebeurt zowel tijdens de LO-lessen als tijdens het zwemmen. Tijdens de LO-lessen wordt ook aandacht gegeven aan het invullen van vrije tijd door het aanleren van spelletjes.
ICT-LEERKRACHT
REKENCOACH
Tijdens de rekenlessen worden de leerlingen ondersteund door de expertise van een rekencoach.
Binnen type basisaanbod worden rekengroepen gevormd, volgens het rekenniveau van elke kind.
Binnen type 9 staat enerzijds een individuele werking centraal, anderzijds wordt er ook klasoverschrijdend gewerkt volgens het rekenniveau van het kind.
Het laadpunt is een plaats op school waar onze leerlingen kunnen ontladen, maar ook kunnen opladen. Hier kunnen ze ontprikkelen, een gesprekje voeren, een rustplekje opzoeken, …
➔ We proberen steeds preventief te werk te gaan, zodat zoveel mogelijk kinderen zo goed mogelijk kunnen functioneren op school.
➔ We begeleiden en volgen leerlingen op, zowel gedragsmatig als sociaal-emotioneel. Het welbevinden van de leerlingen hier op onze school vinden we heel belangrijk!
➔ We nemen deel en werken projecten uit op onze school, zoals: de week van de vriendschap, bednetdag, dag van de jeugdbeweging, …
➔ We staan in voor de speelplaatswerking. We denken na hoe we onze leerlingen op een aangename en ontspannende manier de speeltijd kunnen laten
doorbrengen.
➔ We maken ook tijd voor ons team en doen regelmatig iets leuk samen: samen frietjes eten, secret santa, …